Sol Reklam

Hikaye Bukkit, GPL ve Minecraft - Açık Kaynağın Öldüğü Gün

Durum
Mesaj gönderimine kapalı.
P

Proomp

Ziyaretçi
a.jpg


Bu hikaye açık kaynağın anlamı, değerleri ve vaadi hakkında kabaca 2010-2014 arasını kapsar. Bu hikaye, çoğunlukla ergen çocuklar, gençler ve genç yetişkinlerden oluşan yüz binlerce kişinin içerisinde bulunduğu bir topluluğu etkiledi. GNU Kamu Lisansının (GPL) eşzamanlı başarısı ve başarısızlığı hakkında bir hikaye.

Baştan Beri: Bukkit, Minecraft ve GPL

Bukkit, Minecraft sunucusunu çalıştırma ve değiştirmenin nasıl yapıldığını tamamen değiştirecek, sunucuları yönetmeyi ve oluşturmayı kolaylaştıran ve daha fazla esneklik sağlayan, gelecek vadeden bir Minecraft Sunucu yazılımıdır. Diğer yazılımların yaptığı hatalardan ders çıkaran Bukkit, farklı olmayı ve onların bıraktığı boşluğu doldurmayı hedefliyor: sıfırdan başlayarak performans, kullanım kolaylığı, aşırı özelleştirilebilirlik ve kullanıcılarımızın takım arasında daha iyi iletişimine odaklandık. Bukkit'in genel tasarımı, diğer yazılımlardan ve tıpkı sizin gibi Minecraft oyuncuları olarak deneyimlerimizden ilham alınarak, Bukkit Projesi'nin oluşturulmasında bize benzersiz bir bakış açısı ve avantaj sağladı.

Hakkımızda - bukkit.org

Bukkit, Minecraft için açık kaynaklı bir sunucu yazılımıydı. Geliştiricilere, Minecraft'ı benzersiz ve eğlenceli yollarla genişleten eklentiler oluşturmaları için bir API sağladı. Bukkit, ilk açık kaynaklı Minecraft sunucu yazılımı olmasa da, organize edilen ilk projeydi. Bukkit, GNU Kamu Lisansı (GPL) v3 lisansı ile piyasaya sürüldü. Zamanla, Mojang tarafından dağıtılan resmi sunucu yazılımından daha fazla Bukkit sunucusu (ve türevleri) kullanıldı.

Sıkı Çalışma Kabul Gördü
Projenin başarısı Mojang tarafından da takdir edildi. 2011'deki ilk Minecraft toplantısında (MINECON), dört Bukkit lider geliştiricisi Mojang tarafından Minecraft üzerinde çalışmak üzere işe alındı. İşe alınan çalışanların biri hariç tümü daha sonra Bukkit'ten ayrıldı. Bukkit'te aktif kalan bir geliştirici, 2013'te gizemli bir şekilde Mojang'dan ayrılacaktı.

Mojang için çalışırken harika zaman geçirdim ama benim için başka ilgi alanlarını takip etme zamanım geldi. Dünden itibaren artık Mojang için çalışmıyorum.

— EvilSeph
2 Ekim 2013

Ancak her zaman bir uyarı vardı. Bukkit, GPLv3 kapsamında lisanslanan açık kaynaklı bir projeydi. Bununla birlikte, sunucu kodunu ve API'sini oluşturmak için Minecraft oyun kodunun bazı bölümlerini tersine mühendislik yaptı. Bu, Bukkit veya Mojang için hiçbir zaman sorun olmadı:

2010 yılının Aralık ayında Bukkit'i başlattığımızda, işleri doğru yapmak istediğimize karar verdik. En başından beri Minecraft'a Mojang'ın onaylayacağı olumlu bir değişiklik getirdiğimizden emin olmak istedik. Bu amaçla, Mojang ile projemiz hakkındaki düşüncelerini öğrenmek ve hoşlanmadıkları bir şey yapmadığımızdan emin olmak için bir toplantı düzenledik. Ne yazık ki ikimiz de alternatifimiz olmadığını biliyorduk, bu yüzden projemizin gelecekte büyük olasılıkla kapatılmayacağının güvencesiyle şimdi de olsa devam ettik.

— EvilSeph (Warren Loo),
“Bukkit: Sonraki Bölüm”

Hiç kimse Bukkit'e "Minecraft'ın tersine mühendislik koduyla ilgili bir telif hakkı" sorununu gündeme getirmedi. Yine de, yıllarca Bukkit tarafından yayınlanan GPL kodu, resmi Minecraft kodundan parçalar içeriyordu.


b.jpg


1. Olay: Minecraft EULA
The Guardian gazetesinden Minecraft EULA'sına alternatif bir bakış açısı: Minecraft: Kurallarda yapılacak bir değişiklik topluluğu nasıl parçalıyor

Birkaç yıl boyunca her şey yolundaydı. Bukkit, temel geliştiricilerinden bazıları Mojang'da çalışmak üzere işe alındıktan sonra bile gönüllü liderliğindeki bir projeydi. Ancak 2014 yılında Minecraft topluluğunda alakasız bir gerilim yükselmeye başladı.

Gerilim, Minecraft'ın Son Kullanıcı Lisans Sözleşmesi'nde (EULA) kullanılan dille ilgiliydi. EULA, Minecraft çok oyunculu sunucularından para kazanma konusunda belirsiz bir dil kullandı:


Bir ana kural, yaptığımız hiçbir şeyi dağıtmamanız gerektiğidir. "Yaptığımız her şeyi dağıtmak" ile kastettiğimiz, oyunun kopyalarını dağıtmak, ticari amaçla kullanmak, para kazanmaya çalışmak veya başkalarının oyunumuza ve parçalarına adil olmayan bir şekilde erişmesine izin vermektir.

— 2014:
account.mojang.com/documents/minecraft_eula

Minecraft çevresinde birçok açık kaynak projesi gelişirken, bu ekosistemde devasa bir oyun sunucusu endüstrisi de bir arada var oldu. Bukkit (veya Spigot gibi türev projeler) çalıştıran çok oyunculu sunucu sahipleri, sunucuları için web mağazaları oluşturdu. Oyuncular, çok oyunculu sunucularda oyun içi avantajlar satın almak için gerçek para ödedi.

Bu davranışın yıllarca gelişmesine izin verildi. Ancak EULA Aralık 2013'te sessizce düzenlendi. 2014'ün ortalarında topluluktan biri değişen sözleşmeyi fark etti. Bu, çok oyunculu sunucuların oyun içi öğeleri gerçek parayla satmayı bırakması gerektiği anlamına mı geliyor diye bir Mojang çalışanına tweet attılar. 140 karakterin izin verdiği kadar ayrıntılı olarak, Mojang çalışanı EULA sözleşmesinin teknik olarak bunu yasakladığını doğruladı.


Minecraft Sunucularında Panik!
Topluluk kaosa sürüklendi. Birdenbire, çoğunlukla barış içinde bir arada var olan bir topluluk, birbirleriyle sanal bir savaştaydı. Durum, farklı nedenlerle olsa da, her iki taraftan da anlaşılabilirdi.

Herkes kendi çok oyunculu sunucusunu başlatabilir. Bu nedenle kötü niyetli sunucuların, oyuncuları (genellikle küçük çocuklar) dolandırması mümkündü. Bu genellikle satın alınan ürünlerin teslim edilmemesi veya bir süre sonra sunucunun kapanmasıyla oldu. Mojang'ın kontrol edemediği oyun sunucuları hakkında yardım için (genellikle kızgın ebeveynler tarafından) sık sık Mojang ile iletişime geçilirdi.

Aynı zamanda, birçok iyi insan Minecraft fikri mülkiyetinin serbest doğası etrafında (muhtemelen akılsızca) iş modelleri oluşturdu. Açık kaynaklı yazılım, Minecraft'ı Mojang'ın amaçlamadığı şekillerde genişletmeyi kolaylaştırdı.



c.jpg


2. Olay: Bukkit Kartları Ortaya Çıktı
İşletme sahipleri, açık kaynak geliştiricileri ve Mojang arasındaki gerilim zaten yüksekti. 2014 itibariyle, Mojang multi-milyon dolarlık bir şirketti (Microsoft tarafından satın alınmadan önce bile). EULA gerilimi, her iki taraftan da baskı gören açık kaynak geliştiricilerine ağır bir yük getirdi.

Ardından 21 Ağustos 2014'te beklenmedik bir şey oldu. Bukkit proje lideri Warren Loo (EvilSeph), Bukkit projesinde geliştirmenin sona erdiğini duyurdu.


"Sahip Olunan"
Bu üzücü bir haberdi. Ancak asıl şok, bir saat sonra Mojang'daki Minecraft'ın baş geliştiricisi Twitter'da geri döndüğünde geldi:

Bukkit'teki Warren, projenin Mojang tarafından iki yıldan fazla bir süre önce satın alındığını ve devam etmeyeceğini unutmuş görünüyor.

— Jens Bergensten
21 Ağustos 2014

Mojang'da çalışan diğer iki eski Bukkit geliştiricisi de araya girdi:

Bukkit'in projesinin ve github depolarının sahipliğini aldık. Bundan sonra ne olacağını göreceğiz.

— Erik Broes
21 Ağustos 2014

Bunu açıklığa kavuşturalım: Mojang, Bukkit'in sahibidir. Şahsen Bukkit'i kendim 1.8'e güncelleyeceğim. Bukkit resmi API DEĞİLDİR ve OLMAYACAKTIR.

— Nathan Adams
21 Ağustos 2014

2011 yılında Mojang tarafından işe alınan Bukkit açık kaynak geliştiricilerinin, iş sözleşmelerinin bir parçası olarak açık kaynak katkılarına ilişkin kişisel telif haklarından ve kendi haklarından vazgeçtikleri şimdi ortaya çıktı. Hem açık kaynak geliştirici hem de işletme sahibi toplulukları bunu 140 karakterlik bir tweet üzerinden aniden öğrendi. Toplum şaşkın, üzgün ve kızgındı.

Bukkit kod tabanının satın alınmasını bir sır olarak tutma kararı, Mojang ve Curse arasında daha yeni ortaya çıkan bir sır olarak alındı. Hayatımın son iki yılını bir Bukkit Yöneticisi ve proje liderinin halefi olarak, projenin bağımsız olarak yürütüldüğü yanılsaması altında geçirdiğimin tamamen farkında değildim. O zamanlar bilseydim belki seçimim farklı olurdu, belki de değil. Ne olabileceği konusunda spekülasyon yapmak kolay ancak seçimle doğrudan karşı karşıya kalmadıkça, karar her zaman net değildir.

— TnT,
"Otostopçu Elveda ve Bütün O Balıklar İçin Teşekkürler"

Şu anda bilinen şey, yaklaşık üç yıl boyunca gönüllü odaklı açık kaynak projesinin, oyun etrafında bir topluluk oluşturmaya yardımcı olan açık kaynak projesini desteklemek için çok az şey yapan milyonlarca dolar değerinde bir şirkete "sahip olduğu"ydu. Mojang'ın Bukkit'e yaptığı tek görünür katkı, yasal gri alanda çabalarına devam etme izniydi.


ç.jpg


3. Olay: Bukkit'in DMCA Tarafından Kaldırılması
5 Eylül 2014'te, projeye 15.000 satırdan fazla kod katkıda bulunan ve Mojang tarafından işe alınmamış bir lider geliştiricinin, projeye tüm kişisel katkıları (ve tüm türev projeleri) bir günde, (Mojang'ın resmi sunucu yazılımından 3 kat daha fazla kullanılan bir projenin) tüm kaynak kodu internetten kayboldu.

Bu lider geliştiricinin neden böyle bir şey yaptığını anlamak kolaydır. Milyonlarca dolarlık bir şirketin gizlice sahip olduğu bir oyun projesinde gönüllü olarak harcadığınız hayatınızın son birkaç yılını öğrenmek, sarsıcı bir deneyim. Esasen ücretsiz emektir. Ama aynı zamanda bu, dünya çapında yüz binlerce insanın kullandığı bir projeydi. Bir projeden daha fazlasıydı; aynı zamanda bir topluluktu.

Bukkit'in önde gelen geliştiricilerinden biri, topluluğa gönderdiği
istifa mektubunda projeyle ilgili şunları söyledi:

Bukkit Projesi, CraftBukkit'ten çok daha fazlası; güncellemeler alıyor ve API sağlıyor. Bu, topluluğa memnuniyetle karşılandıkları ve ürünümüzün kullanımıyla kalplerinin içeriğine programlayabilecekleri bir yer vermekle ilgilidir. Bukkit API, insanlara Minecraft'ın davranışını değiştirme yeteneği verdi, ancak topluluktaki eklenti geliştiricilerinin katkıları olmadan bunun hiçbir anlamı olmazdı.

Feildmaster

DMCA'nın kaldırılması yalnızca Bukkit'in kaldırılması değildi; aynı zamanda bir topluluğun çöküşüydü. Bukkit'in bir gecede ortadan kaybolması, acı, kişisel taciz ve doxing ile dolu büyük bir güç boşluğu bıraktı. (Unutmayın, bu aynı zamanda #GamerGate dönemiydi.)


Bu topluluk kimdi?
Spigot (2012'de oluşturulan bir Bukkit çatalıydı) ekibi geliştirmeye devam etmek için akıllıca bir yasal çözüm bulsa da, Bukkit gibi Spigot da DMCA'nın telifinden etkilendi.

Bukkit'in API'si etrafında devasa bir eklenti topluluğu ve üçüncü taraf yazılımı hem Bukkit hem de Spigot çevresinde büyüdü. Alışılmadık olan şey, birkaç istisna dışında, bu toplulukların liderlerinin çoğu, 20'li yaşlarında, ergenlik çağındaki ve hatta 11 yaşındaki çocuklardan oluşan genç yetişkinlerdi. Açık kaynak bu toplulukta çok iyi anlaşılan bir kavram değildi. Sadece herkesin yaptığı buydu. Lisansla ilgili mesajlar
her zaman harika değildi ancak açık alanda çalışmak bu oyun topluluğunun çalışma biçiminin doğasıydı.

d.png


Açık Kaynak Ruhu Öldü
Bu topluluk için açık kaynağın vaadi ve görkemi öldü. Bukkit geliştirici ekibi, yıllarca açık kaynağa olan inançlarını toplulukla paylaştı:

Bukkit, çeşitli nedenlerle API'mızla açık kaynak yolunu seçti. Açık kaynak sadece harika değil, aynı zamanda Minecraft topluluğu içinde projemizi kendi başımıza hayal edebileceğimizden çok daha hızlı bir şekilde geliştirmemize, olgunlaşmamıza ve büyütmemize yardımcı olabilecek birçok yetenekli kişi olduğunu biliyorduk.

— EvilSeph (Warren Loo),
“Bukkit Projesi Değişiklikleri ve İyileştirmeleri”

Ancak, GPL altında asla olmaması gereken başarısızlığa mahkûm bir projenin komplikasyonları, sahipliğin gizli sırrı ve açık kaynak kodunun DMCA'nın kaldırılmasıyla birleştiğinde, açık kaynak vaadi bu topluluğa hem yardımcı oldu hem de başarısız oldu.

Kim Haklıydı? Kim Hatalıydı?
Bir yandan DMCA'nın kaldırılmasını yayınlayan baş geliştirici, Mojang ile yaptıkları gizli "ücretsiz emek" anlaşmasını keşfedenlerin (taciz edildiği, takip edildiği ve ele geçirildiği için büyük bir kişisel maliyetle) karşılaştıkları hayal kırıklığını dışa vurmayı başardı. ölüm tehditleri). Öte yandan, kolektif topluluk, GPL'yi geçerli bir lisans olarak geçersiz kılan olağanüstü koşulların getirdiği bir dönemin sonuyla karşı karşıya kaldı:

Lisans bir sözleşmedir. Bir sözleşmenin geçersiz olmasının birçok nedeni ve bir sözleşmeyi baştan geçersiz kılan birçok koşul vardır. Böyle bir koşul, sahte iddialarla bir proje üzerinde çalışmayı kabul etmeyi de içerecek şekilde, anlaşmaya "kandırılmaktır". Yukarıda belirtildiği gibi, bir şirket tarafından gizlice satın alınan bir açık kaynak projesi, o şirketin oyununu geliştirmek umuduyla bulacağınız gibi, ücretsiz emek için bir boşluk kadar yakındır. Bir süre önce bu ülkede ücretsiz çalışma yasaklandı. Bu konuda tam bir savaş verdik.

— /u/VideoGameAttorney, “Vubui, Mojang ve benden bu konuyu değerlendirmemi isteyen yüzlerce (evet, yüzlerce) kişiye yanıtım“


Aynı Reddit dizisinden: “Ama günün sonunda, burada sadece bir tarafın “iyi” ve diğerinin “kötü” olduğuna inanmayın.“

Bunu Neden Yazdım?
EvilSeph (Warren Loo) gibi buna zamanını, enerjisini, parasını ve gözyaşını harcayanlar için anlatılmayı hak ettiğini düşündüğüm bir hikaye.
 
Son düzenleme:

Llampis

WellSetups (Foreda)
Yıldız Editör
Editör Şefi
WellSetups

Discord:

llampis

Katılım
19 Eylül 2021
Mesajlar
493
Elmaslar
232
Puanlar
3.135
Minecraft
Llampis
Bilgilendirdiğin için sağ ol.​
 
S

Silinen üye 36023

Ziyaretçi

Sahi uzundur forumda bu tarz konular görmüyorduk. Teşekkür ederiz ☺️
 
Durum
Mesaj gönderimine kapalı.
Neden altınlarını Discord sunucumuzda kazmıyorsun? TIKLA VE KATIL!
Yukarı