Minecraft'ta silinen eski yapılar - Böyle bir yapı mı varmış?
Merhaba sevgili MC-TR üyeleri ve ziyaretçileri. Bugün sizlerle Minecraft'ta kendiliğinden oluşan bazı yapıların oyun yapımcıları tarafından kaldırılma ya da silinme kararı sonucunda oyundan çıkarılan yapılara göz atacağız. Bu yapılar tam olarak neydi? ne işe yarıyorlardı? geçmişte ne gibi yapılar vardı? bu gibi soruları bu konuda işleyeceğiz. Dilerseniz başlayalım.
Daha önce hiç tek oyunculuda bir yapıyla karşılaştınız mı? bu yapılar genellikle nadir şekilde bulunur ve içerisinde sizlere biraz olsun ödül barındırır. Bu ödüller kısmen çok nadir olan eşyalardan oluşurken kısmen çok basit eşyalardan oluşurlar. Birazdan anlatacağım yapılar ile daha önce karşılaştınız mı?
Tuğla Piramidi
Tuğla piramidi Java Edition Infdev sürümünde olup 20100227-1 alt sürümünde eklenmişti. Tuğla piramitlerinin iç odaları bulunmuyordu. Çöl piramitlerinde olduğu gibi yer altına tam bir piramit olmak yerine bulunduğu arazinin en üst konumunda oluşuyorlardı. Zemini düz olmak yerine bulunduğu arazinin yapısına göre şekil alıyordu. Piramidin en üst bloku dünya sınırındaydı ve en aşağı tarafa doğru genişleyerek ilerliyordu. 20100227-1 alt sürümünde dünya yüksekliği 64 blok kadardı. Deniz seviyesinin bulunduğu zemin 32. bloktan başlıyordu. Bu sebepten ötürü piramidin tabanı tipik olarak 63'e 63 (63x63) büyüklüğündeydi ve piramidin kendisi 32 blok yüksekliğe sahipti. Piramit zeminin yüksekliği sebebiyle dünya yüksekliğini aşmaya çalıştığında, düz ve en son bloku siyah oluyordu.
Tuğla piramitleri Java Edition Infdev sürümü 20100327 sürümünde kaldırıldı ve kaldırılma sebebi olarak Java Edition 1.11 sürümünün yer yüzü şeklinin tekrar kodlanması sebebi gösterildi.
Oyun içerisindeki görüntüsü şöyleydi:
|
|
|
Indev Evi
Indev evi Minecraft Indev 0.31 20100124 sürümünde oyuna eklenmiştir. Oyuncu dünyayı oluşturduğunda Indev evinin içerisinde başlıyordu. Indev evi 7 blok genişliğinde, 7 blok uzunluğunda ve 4 blok yüksekliğindeydi. Oyuncuların evden dışarı çıkabilmesi amacıyla 2 blokluk bir delik mevcuttu. İç tarafında iki adet meşale bulunuyordu. Indev evlerinin dış yapısı odun ve yosunlu kırık taş blokundandı. Indev 0.31 20100124 sürümünde yosunlu kırık taş doğal olarak bulunmuyordu ve sadece bu evin dış yapısında bulunuyordu. Ev içerisinde dört adet sandık bulunuyordu ve bir sandığın içerisinde 99 adet TNT bulunuyordu (Indev 0.31 20100124 ne sürümünde 1 yığın 64 adet değil 99 adet olarak geçiyordu). Diğer sandığın içerisinde tüm renklere sahip 99 adet yün blokları bulunuyordu. Geriye kalan iki sandıkta ise çeşit çeşit eşyalar bulunuyordu. Oyuncular bu eşyalara sahip olarak başlıyordu.
Indev sürümü oyunu gerçek hayata döndürmek istediğinden ötürü Java Infdev 20100227-1 sürümünde bu yapıyı kaldırma kararı aldı.
Oyun içerisindeki görüntüsü şöyleydi:
|
Obsidyen duvarı
Obsidyen duvarı oyuna Java Edidion Infdev 20100227-1 sürümünde oyuna ekledi. Amacı X ve Z kordinatları 0 olan blokların en üst tarafında kesişen 2 blok yüksekliğinde bir duvar olacaktı. Bu duvar oyunun merkezini belirtebilmek amacıyla kullanılacaktı. Oyuncu bu duvar içerisinde başlayacak ve bu şekilde nerede olduğunu, oyunun başlangıç bölgesinden uzaklaştıktan sonra oyunun başlangıç bölgesinin neresi olduğunu anlayabilecekti. Mojang bu fikri Java Edition Infdev 20100313 sürümünde kaldırılma kararı aldı.
Oyun içerisinde ki görüntüsü şöyleydi:
|
|
Eski köy yapıları
Köyler önceki sürümlerde daha büyük gözüküyordu. Buna karşı Java Edition 1.10 sürümünde köyler küçültülerek daha farklı bir seçeneğe gidildi. Bu şekilde köyler biraz daha küçük görünüyor ve daha fazla alana yayılıyor. Köy popülasyonunu ve yapay zekasını iyileştirebilmek adına böyle bir güncellemeye gidildi. Daha sonrasında köyler farklılaştırılarak eski köy düzeni kaldırıldı ve biyomlara göre gelen köy düzenleri getirildi. Güncelleme tam olarak şöyle:
Köylerde artık birden fazla zararlı canavar ya da zararsız canavar bulunuyor.
- Köylüler: sadece köy içerinde oluşurlar.
- Demir Golem: köy merkezine yakın bir mevkide oluşurlar.
- Dolaşan tüccar: Tüccarlar genelde köy çevrelerinde dolaşır. Köy dışında size yakın bir yerlere ışınlanabilirler.
- Zombi köylü: Genelde zombiler tarafından saldırıya uğramış zombi köylerde gözükürler.
- At: Düzenli olarak tüm köylerde oluşurlar.
- Domuz: Düzenli olarak köy etraflarında oluşurlar.
- İnek: Düzenli olarak köy etraflarında oluşurlar.
- Koyun: Düzenli olarak köy etraflarında oluşurlar.
- Zombi: Zombiler köye saldırmadan önce oluşurlar.
- Yağmacı: Baskınlarda köylülere ve size saldırırlar.
- Vindicator: Baskınlarda köylülere ve size saldırırlar.
- Evoker: Baskınlarda köylülere ve size saldırırlar.
- Ravager: Baskınlarda köylülere ve size saldırırlar.
- Cadı: Baskınlarda köylülere ve size saldırırlar.
Baskınlar
Baskınlar kötü etki statüsüne sahip bir köye girdiğinde gerçekleşir. Bu köyler baskını yönetir. Baskın başladıysa evinizin yakınıza ya da bulunduğunuz yerin yakınlarında yağmacı, Vindicator, Evoker, Ravager ve cadı sizi öldürmeye gelir. Baskının çeşitli seviyeleri vardır. Son seviyede baskını bitirebilirseniz ödül olarak köylülerden indirimli eşya ticareti yapabilirsiniz.
Baskına göre zararlı canavarların gelme olasılığı şu şekildedir:
Java Edition
Zararlı Canavarlar | Aşama 1 | Aşama 2 | Aşama 3 | Aşama 4 | Aşama 5 | Aşama 6 | Aşama 7 |
4 veya 5 | 3 veya 4 | 3 veya 4 | 4 veya 5 | 4 veya 5 | 4 veya 5 | 2 veya 3 | |
0 veya 1 | 2 veya 3 | 0 veya 1 | 1 veya 2 | 4 veya 5 | 2 veya 3 | 5 veya 6 | |
- | - | 1 | - | - | - | - | |
- | - | - | - | 1 | 1 | 2 | |
- | - | 0 veya 1 | 3 | 0 veya 1 | 0 veya 1 | 1 veya 2 | |
Yağmacının Ravager sürmesi | - | - | - | - | - | - | - |
Vindicator'ün Ravager sürmesi | - | - | - | - | 1 | - | 1 |
Evoker'in Ravager sürmesi | - | - | - | - | - | - | 1 |
Bedrock Edition
Zararlı Canavarlar | Aşama 1 | Aşama 2 | Aşama 3 | Aşama 4 | Aşama 5 | Aşama 6 | Aşama 7 |
4 | 3 | 3 | 4 | - | 5 | - | |
- | 2 | - | - | 4 | 2 | 6 | |
- | - | 1 | - | 1 | - | - | |
- | - | - | - | 1 | 1 | 2 | |
- | - | - | 3 | - | - | 1 | |
Yağmacının Ravager sürmesi | - | - | - | - | - | - | - |
Vindicator'ün Ravager sürmesi | - | - | - | - | 1 | - | 1 |
Evoker'in Ravager sürmesi | - | - | - | - | - | - | 1 |
Köy Şekilleri
Köy çeşitleri 7'ye ayrılmaktadır. Sırasıyla saymak gerekirse: Ova köyleri, çöl köyleri, karlı tundra köyleri, karlı tayga köyleri, tayga köyleri, savan köyleri ve zombi köyleri. Bütün köylerde mimari kendi biyomuna ait şekilde değişmektedir. Örneğin karlı tundra köylerinde kış için yapılaşma görünürken, çöl köylerinde sıcak bir iklim görüldüğünden, yapılaşma buna göre şekil almıştır.
- Çöl köyleri yalnızca kurak çölde bulunurlar.
- Ova köyleri yalnızca ova çayırlarında bulunurlar.
- Savan köyleri yalnızca savan biyomunda bulunurlar.
- Tayga köyleri yalnızca tayga biyomunda bulunurlar.
- Bedrock edition sürümünde ise, Tayga tepelerinde ya da karlı tayga veya karlı tayga tepelerinde bulunurlar.
- Karlı tundra köyleri yalnızca karlı tundra biyomunda bulunurlar.
- Zombi köyleri ise, zombi baskınlarından kurtulamayan köylülerden oluşur. Bu köy çeşidi her alanda bulunan ova köylerinden oluşur. Oyunda bu köy çeşidine denk gelme ihtimaliniz %2 oranındadır. Bu köydeki tüm köylüler, köylü zombilerden oluşmaktadır.
Köylü meslekleri
1.14 sürümünden sonra her köylüye özel bir meslek gelmiştir. Bu meslekler onları ilgilendiren bloklar ile ilişkilidir. Örneğin kasapçı yemek ocağı ile ilgilenir çünkü mesleği geri bu ürünleri satmaktadır. Bu gibi meslekleri aşağıda yer vereceğim.
Bebek köylülerin herhangi bir mesleği olmaz. Bir köylü acemi ise zamanla işsiz kalabilir ya da mesleğini kaybedebilir.
Meslek | İlgilendiği Blok | Çöl | Orman | Ova | Savan | Karlı | Bataklık | Tayga |
İşsiz | Yok | |||||||
Zırhçı | Maden eritme ocağı | |||||||
Kasap | Yemek ocağı | |||||||
Haritacı | Harita masası | |||||||
Simyacı | İksir standı | |||||||
Çiftçi | Ekin karıştırıcısı | |||||||
Balıkçı | Fıçı | |||||||
Okçu | İsabet tahtası | |||||||
Deri işçisi | Kazan | |||||||
Kitapçı | Kürsü | |||||||
Taş ustası | Taş kesici | |||||||
Unutkan | Yok | |||||||
Çoban | Dokuma tezgahı | |||||||
Alet işçisi | Demirci masası | |||||||
Silah işçisi | Zımpara taşı |
Uzak adalar
Uzak adalar bir tür harita hatasıdır. İlk önce Java Edition Infdev 20100327 sürümünde fark edilip, Minecraft Java Edition Beta 1.8 sürümünde kaldırılmıştır. Farlans (Devamına 'Uzak adalar' olarak devam edeceğim) Minecraft'ın şu anda en efsanevi hatalarından bir tanesidir. Herkes tarafından bilinmektedir. Hatanın kaynağını şöyle söylüyorlar: "Minecraft eski bir oyun olduğundan ve o dönem içerisinde genel olarak 32 bit bilgisayarlar yaygın olduğundan dolayı oyun 32 bit dışında ki dünya düzenini bozuyor ve bu şekilde bir görüntü oluşuyor". Uzak Adalar'a gidebilmek için dünyayı oluşturduğunuz bölgeden 1.004.000.000 blok öteye gitmeniz gerekmektedir. Bu tür bir uzaklık akıl almaz derecedir. KilloCrazyMan olarak bilinen bir oyuncu, Uzak Diyarlar'a temel Minecraft sürümü ile yürüdüğü, yolculuğuna 2019'un ortalarında başladığı ve dokuz ay sonra Haziran 2020'de Uzak Diyarlar'a ulaştığı biliniyor. Çabaları için Notch'tan 10.000 ABD Doları bağışı aldı.
Uzak adalar aşağıdaki gibi gözüküyor:
Monolitler
Monolitler, Infdev'in son sürümlerinde açığa çıkan bozulmuş arazi alanlarıydı. Monolitler, çim bloku ve cevher oluşumları ile arazinin aniden yükseklik sınırına (O sürümlerde 128'e kadardı) kadar oluşmasına neden oluyordu. Ayrıca, monolitlerin içerisinde de küçük yarıklar oluşuyordu. Bu şekilde özel bir görüntüye sahip olabiliyordunuz.
Eski ve özelleştirilmiş dünyalarda "Biyom Ölçek Ağırlığı"nı negatif değerlere ayarlayarak, 1.8 için beta sürümünü 14w17a, 1.13 için beta sürümünü 18w05a'ya ayarladığınızda bunlardan görebilmektesiniz. 1.13 için beta sürümü 18w06a'da "Özelleştirilmiş" dünya türünün tamamen kaldırılmasıyla, Monolitler artık oluşturulamıyor. Monolitler, özelleştirilmiş dünyalar kullanılarak 1.16+ sürümünde nostajik olarak ya da merak ediyorsanız, merak için oluşturabilirsiniz.
Monolitler aşağıdaki gibi gözüküyor:
Son
Evet millet nasıl buldunuz? benim için çok ilgi çekiciydi. Uzun süreli Minecraft oyuncusu da olsam, bunları çok nadiren görmüştüm ve gördüğümde aşırı derecede şaşırmıştım. Mojang firmasının bu tür hataların önüne hızlıca geçerek Minecraft'ı daha iyi yaptığı aşikar. Bu yazımız da bu kadardı. Okuduğunuz için teşekkür ederim. Sonraki yazılarımda görüşmek dileği ile hoşça kalın!