Java
Nedir Bu Java!?
Java, kısa ve öz bir şekilde anlatırsak, çeşitli şeyler yapılabilen, nesne yönelimli bir programlama dilidir.
Bu konudada, bu programlama dilinin, çalışma ortamını, değişkenlerini öğrenip ilk programımızı sade bir anlatım şekli ile birlikte anlıyacağız.
Java Kurulum Bölümü
Java & Eclipse Kurulum
Öncelikle kurulumdan biraz bilgiler verelim. Çeşitli yönergeler vereceğim, birer birer uygulayarak çalışma ortamımızı kuralım. Öncelikle, Java'yı bir indirmemiz gerekecek. Indirme işlemini buraya tıklayarak, kuralım. Ardından, JDK kurmamız gerekecek. JDK'yı buraya tıklayarak siteden indirelim. Tabii kayıt olmak gerekecek.
Şimdi ise çalışma ortamımızı kurmamız gerekecek. IDE (Çalışma ortamı) olarak Eclipse kullanacağız. Eclipse'i ise burdan indireceğiz.
-Eclipse IDE 2020-XX sürümünü indireceksiniz- Indirdikten sonra kurulum aşaması artık bitti diyebiliriz.
Haydi kodlama bölümüne geçelim!
Java Kodlama Bölümü
Geldik dananın kuyruğunun koptuğu yere!
Eclipse Kullanımı
Gelelim eclipse programının kullanımına. Uygulamayı açalım. Açtıktan sonra sizden workspace seçmenizi isteyecek. İstediğiniz yere bir klasör kurun ve klasör seçme aracından o klasörü seçin ve tamam'a basın. Bir sayfa çıkacak karşınıza onu kapatabilirsiniz. Şimdi sol tarafta Package Explorer adında bir kısmımız bulunuyor. Bu kısım, projelerin bulunduğu kısım.
Şimdi Package Explorer kısmına sağ tıklayıp, "New > Java Project" yolunu izliyoruz. Project Name adında bir yer çıkacak oraya proje adını yazıyorsunuz. ve Finish'e tıklıyorsunuz. Package Explorer kısmında yeni bir proje oluşacak. Simgenin solundaki oka basıp içini açıyoruz. Başta 2 adet kategori oluşacak. JRE System Library ve src. JRE System Library, Java kütüphanelerinin bulunduğu kısımdır. Orada işimiz olmayacak. Herşeyi src kısmından yapacağız.
Şimdi src kısmına sağ tıklayıp, "New > Package" yolunu izliyoruz. 2 adet kutucuk çıkacaktır. 2. kutucuğa gelin. Package adına genellikle domainler koyulur. Örneğin me.fatih.<projeadı>.
Biz oraya me.javatutorials.bolumbir gibi birşey yazalım ama istediğinizi yazabilirsiniz. Yazdıktan sonra Finish butonuna tıklayıp işlemi gerçekleştiriyoruz. Şimdi ise akıllardaki bir soru, kodları nereye yazacağız? Kodları bir class'a yazacaksınız. Onun için oluşturduğunuz package'e sağ tıklayıp,
"New > Java Class" yolunu izleyim. Bu şekilde class oluşturacağız. Name kutucuğuna istediğiniz şeyi yazın ama genellikle "Main" adı kullanılıyor. Class'ın adını yazıp Finish'e tıklayalım. Tıkladıktan sonra bir yer açılacak. Orası kodlarımızın yazıldığı kısım.
Şu şekilde yazılar geldi;
Java:
package me.javatutorials.bolumbir;
public class Main {
}
public class Main {} kısmı dikkatinizi çeksin. Çünkü kodların tümü o başlık altına yazılacaktır lakin direkt olarak onun altına kodları yazarsak hata verecektir. Kodları gerçekleştireceğimiz bir metod oluşturmamız lazım. Hemen o metodu vereyim;
Java:
package java.bolumbir;
public class Main {
public static void main(String[] args) {
// Kodların yazıldığı yer
}
}
Değişkenleri Tanıyalım!
String (Dizgi): Kolay anlatımla, değişkene yazı yazabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
String deneme = "Merhaba MC-TR!";
Integer (Tam Sayı): Değişkene, tam sayıları atayabileceğiniz değişken tipidir. Örneğin;
Kod:
int deneme = 64;
Double (Ondalıklı Sayı): Değişkene ondalıklı sayılar atayabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
double deneme = 123.12;
Float (Ondalıklı Sayı): Değişkene ondalıklı sayılar atayabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
float deneme = 12.6f;
Long (Büyük Sayılar): İnteger'a göre değişkene daha büyük sayılar atayabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
long deneme = 1873129813271L;
Short (Küçük Sayılar): İnteger'a göre değişkene daha küçük sayılar atayabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
short deneme = 10;
Byte (Küçük Sayılar): Short'a göre değişkene daha küçük sayılar atayabileceğiniz bir değişken tipidir. Örneğin;
Java:
byte deneme = 4;
Boolean (Mantıksal Değişken): Değişkene, true&false değeri atayabileceğiniz değişken tipidir. Örneğin;
Java:
boolean deneme = false; // deneme değişkenini false olarak oluşturur.
boolean deneme2 = true; // deneme2 değişkenini true olarak oluşturur.
deneme = true; // deneme değişkenini true yaptık.
deneme2 = false; // deneme2 değişkenini false yaptık.
Char (Karakter): Değişkene karakter atayabileceğiniz değişken tipidir. Örneğin;
Java:
char deneme = 'a'; // Char değişkenini tanımlarken, '' kullanırız.
Birde şöyle bir değişken tablosu verelim;
If&Else Mantığı
İf&Else aslında programlama dillerinin temelini oluşturuyor. If&Else mantığını gerçek hayattan örnek verirsek, Eğer bu tabağı itersem aşağı düşer, itmezsem yerinde öylece kalır gibi düşünebiliriz.
Javadan bir örnek verelim;
Java:
String siteadi = "MC-TR";
if (siteadi == "MC-TR") {
System.out.println("Merhaba MC-TR!"); // Konsola MC-TR yazdırır.
} else {
System.out.println("Merhaba Meçhul Site");
}
Değişkeni MC-TR belirlediğimiz için değişkeni değiştirmezsek her zaman konsola Merhaba MC-TR yazacak.
Basit Operatörler
Javada çeşitli operatörler vardır. Şimdi ise bunları tanıyacağız.
&& Operatörü
&& operatörü ve anlamına gelmektedir. Örnek kullanım;
Java:
boolean ornek = true;
boolean ornek2 = true;
if (ornek == true && ornek2 == true) { // ornek değişkeni ve ornek2 değişkeni true ise;
System.out.println("Herşey tamam kaptan!");
}
|| Operatörü
|| operatörü veya anlamına gelmektedir. Örnek kullanım;
Java:
boolean ornek = true;
boolean ornek2 = true;
if (ornek == true || ornek2 == true) { // ornek değişkeni veya ornek2 değişkeni true ise;
System.out.println("Herşey tamam kaptan!");
}
! Operatörü
! operatörünün olumsuz anlamı vardır. Örnek kullanım;
Boolean;
Java:
Boolean mctr = true;
if (!mctr==true) { // mctr değişkeni true değilse
System.out.println("mctr değişkeni true değildir.");
}
// veya şu şekilde kullanılabilir; aynı anlama gelmektedir.
if (!mctr) {
System.out.println("mctr değişkeni true değildir.");
}
Java:
int karesayisi = 10;
if (karesayisi != 9) { // Kare sayısı 10 değilse
System.out.println("Kare sayısı 9 değildir; kare sayısı," + karesayisi + " dur.")
}
== Operatörü
== operatörü eşittir anlamına gelmektedir. Örnek Kullanım;
Java:
int i = 10;
if (i == 10) { // i değişkeni 10'a eşit ise;
System.out.println("i değişkeni = " + i); // i değişkenini outputladık.
}
++ Operatörü
++ operatörü arttırmak anlamına gelmektedir. Örnek Kullanım;
Java:
int i = 10;
i++;
System.out.println(i); // çıktı olarak 11 olacaktır çünkü ++ operatörü 1 sayı arttır.
-- Operatörü
-- operatörü azaltmak anlamına gelmektedir. Örnek Kullanım;
Java:
int i = 10;
i--;
System.out.println(i); // çıktı olarak 9 olacaktır çünkü -- operatörü 1 sayı azaltır.
Evet, nitekim konunun sonuna geldik. Eğer bu yazılanlar size bilgi vermiş ise ne mutlu bana.
Diğer bölümler en kısa süre içerisinde yayınlanacaktır.
Sağlıcakla Kalın MC-TR Ailesi!
Son düzenleme: